Därför presterar elever och studenter som multitaskar sämre

Föreläsning för Lärarnas Riksförbund, Bokmässan 2016. Debut för hjärnmössan.

Några exempel från boken:

  • Elever som pluggar hemma kan bara koncentrera sig i ungefär två minuter, sen kollar de på sociala medier eller något annat. Och så fortsätter det. Efter femton minuter har de bara använt 65 procent av tiden till skolarbetet, visar amerikansk forskning.
  • Nästan en tredjedel kollar på tv, messar, lyssnar på musik etcetera för det mesta när de pluggar. De som deltagit är mellan åtta och 18 år.
  • För äldre elever är det mer eller mindre regel att använda nätet till annat än skolarbete. 80 procent låter sig störas av sms och 15 procent säger att de skickar elva eller fler sms under en lektion, enligt en studie.
  • I en annan studie godkände studenterna att forskarna installerade spionprogram på deras datorer, för att se vad de gjorde under lektionerna. De fann att de kollade på icke-studierelaterade sidor 42 procent av tiden.
  • 58 procent av juridikstudenterna, som gick andra eller tredje året, kollade på annat mer än halva föreläsningen.

Forskarna talar om att elevernas och studenternas belöningssystem är kidnappat. De som multitaskar i skolan och hemma presterar sämre och får lägre betyg.

Läs vad en en sjundeklassare, student, universitetslärare och specialpedagog tycker. Läs mer 

En modell som förklarar

Varje ruta i modellen motsvarar ett kapitel i boken. Jag beskriver hur de olika delarna fungerar – för och nackdelar – och hur de samarbetar. Det är en komplicerad och lättstörd process.

Modellen visar vad som händer på nivå 1 – beroende på vilka val du gör på nivå 4. För de val du gör på nivå 4 drar igång en rad omedvetna processer på nivå 2, som påverkar det du gör på nivå 1. Jag lyfter på locket och beskriver vad som händer.

På nivå fem beskriver jag hur du kan förändra ditt beteende.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jag ger konkreta råd och tips.

Målgrupp: elever/studenter, lärare och föräldrar.

 

Be Sociable, Share!

    I Arkiv