Media & nyheter

Liten hjärna - med texten "Stör mig inte kompis".

/Metro/
Experten: Därför presterar vi sämre i öppna kontor
”Enligt Tomas Dalström inrättar allt fler företag aktivitetsbaserade kontor i dag. I den typen av kontor har de anställda inga fasta platser, utan väljer miljö utifrån vilken typ av arbetsuppgift de jobbar med. Det finns både större sociala ytor och tysta rum. Problemet med den här valfriheten menar Tomas Dalström är att den inte används på rätt sätt. Vi har för vana att sätta oss med våra favoritkollegor och ofta stör vi varandra utan att ens vara medvetna om det. Vi går heller inte undan när vi behöver jobba ostört.

Aktivitetsbaserade kontor kan vara ett bra alternativ om det används på rätt sätt. Om du vet hur hjärnan funkar så kan du också förändra det här om du vill.
2018-05-14. Läs mer

/Blogg – Knack rekrytering/
Kreativitet – medfödd talang eller resultat av vår miljö?

Varför är vissa människor kreativa och har förmågan att tänka i banor som andra inte är i närheten av? Kan man göra kollegorna mer nytänkande och innovativa eller är det en talang man besitter från födseln? Hur skapas en kreativ arbetsplats?
2018-04-05Läs inlägget

/Ingenjören/
”Hjärnan är inte konstruerad för kontorslandskap”

Arbetsgivarna jagar effektiviseringar men ser inte elefanten i rummet. Forskningen visar entydigt att prestationsförmågan sjunker i kontorslandskap.

Här ger författaren Tomas Dalström några råd till chefer och till alla som har svårt att få…
2018-03-26 Läs mer

/Personal & Ledarskaps Facebooksida/
3. Därför presterar vi sämre i kontorslandskap

Vi presterar sämre i öppna kontorslandskap skriver Tomas Dalström i ett uppmärksammat inlägg på HR bloggen där han bland annat hänvisar till forskning om arbetsminnet. Att hitta fokus efter störning ”är aldrig som att tända och släcka en lampa, det tar alltid tid” skriver han.
2018-03-25. Läs mer

/Bloggaren Specialpedagogens Facebooksida/
2. Därför presterar vi sämre i kontorslandskap

”Lånar in en gästblogg idag av Tomas Dalström, författare till boken ”Din hjärna från 2008 är effektivare än den du har idag”.

Det väsentliga ur mitt perspektiv är det som skrivs i bloggen: För att vi ska kunna utnyttja vår fulla potential, måste varje individ kunna göra aktiva val baserat på forskning om hjärnan.”

(Mail från Specialpedagogen: 3 150 har sett blogginlägget på mindre än ett dygn!
2018-03-25 Läs mer

/HR-bloggen/
1. Därför presterar vi sämre i kontorslandskap

Jag gästbloggar.
ARBETSMILJÖ. Alltfler arbetsgivare anammar trenden med aktivitetsbaserade arbetsplatser och flexkontor – till priset av försämrad produktivitet. Våra stresskänsliga hjärnor är nämligen dåligt anpassade för öppna kontorslandskap.

20 300 visningar. 2 300 delningar på Facebook.
2018-03-21 Läs mer

/Dagens Nyheter Åsikt/
Multitasking försämrar vår effektivitet

”Det nya arbetslivet är inte anpassat till hjärnans arbetsminne som bara kan göra en sak i taget. Nu måste beslutsfattarna lyssna på den forskning som finns.” …

”Varför litar beslutsfattare mer på sina ekonomers kalkyler än forskning som visar att all utveckling måste anpassas till hjärnans sätt att arbeta för att lyckas? Kunskapen har funnits länge och det finns mycket att vinna.

Dagens Nyhter, 2018-03-01. Läs debattartikeln här:

/Blogg: Specialpedagogen/
Vi måste tala om ipads som belöning

Specialpedagogogen Helena Wallberg tar upp min bok ”Din hjärna från 2008 är effektivare än den du har idag. Så kan du återställa den” i sin blogg.
2017-11-19. Läs mer

/Arbetsvärlden/
Liten hjärna - med texten "Stör mig inte kompis".
Så lurar tekniken oss att bli mindre effektiva

Den ständiga uppkopplingen och jonglerandet med uppgifter kan faktiskt forma vår hjärna till att bli betydligt mindre effektiv.
Arbetsvärlden, 2017-10-13. Läs artikeln här.

/Norrbottens Kuriren/
Dåliga idéer är värda att testas

KULTURKRÖNIKA Om hjärnan inte tillåts gå in i viloläge blir det svårt för kreativiteten att blomstra, ogräset tar lätt över så att säga. Allmänbildning behövs för att nya och oväntade kopplingar ska kunna ske mellan sådant vi redan vet och kan. Ju mer kunskap desto fler möjligheter.

Men eftersom våra hjärnor är lata och konservativa måste de provoceras. De gillar tankar och rutiner som de känner igen och accepterar, och för att nya idéer ska uppstå behöver de tvingas ut i det okända och obekväma.
2017-10-13 Läs mer

/Kollega/
Så påverkas hjärnan

Tekniken rusar framåt medan vår hjärna har sett likadan ut i 40 000 år. Tomas Dalström, författare och föreläsare med hjärnan som specialitet, varnar för multitasking och kontorslandskap men spår att det ändå våras för vår mänskliga hårddisk.
Kollega, 2017-10-03. Läs artikeln här.

/Må Bra/
Experten: Detoxa din hjärna från stress – så gör du

Många av dagens stressproblem beror på att vi använder hjärnan fel. Vi är uppkopplade för mycket, sover för lite och använder vår begränsade energi till onödiga saker. Det positiva är att det går att göra något åt det!
Må Bra, nr 10/okt 2017. Läs mer

 

Liten hjärna - med texten "Stör mig inte kompis".Nomineras till Årets Marknadsföringsbok 2017

Din hjärna från 2008 är effektivare än den du har idag. Så kan du återställa den” nomineras till Årets Marknadsföringsbok 2017.
Sveriges marknadsförbund, 2017-09-13. Läs mer

/Må Bra/
Boktipset!

”Ska du läsa en enda bok i år så välj: Din hjärna från 2008 är effektivare än den du har idag, av Tomas Dalström. Skrämmande och livsviktig läsning om hur vår samtid påverkar vårt mående och vår tankeförmåga. Extremt motiverande till förändringar!
Må Bra, nr 9, 2017

/Sveriges Radio/P4 Blekinge/
Experten: Så omprogrammerar du hjärnan på semestern

Semestern är en bra tid att omprogrammera hjärnan till att inte vilja sitta lutad över mobilen eller surfplattan. Det menar journalisten och författaren Tomas Dalström i sin nya bok. Lyssna här. 2017-06-29

/Driva Eget/
För mycket flow? Gör så här!

Nej, det är klart att man inte kan få för mycket flow. Problemet är väl att många av oss för för lite.

Författaren Tomas Dalström vet varför.
Driva Eget, 4/27, 14 – endast i papperstidningen

/Driva Eget/
Tävling

Tidningens läsare kan vinnaDin hjärna från 2008 är effektivare än den du har idag. Så återställer du den – i deras sommartävling.
Nummer 4/2017

Liten hjärna - med texten "Stör mig inte kompis".Lyssna på poddintervju

Visste du att vårt arbetsminne har plats för cirka 7 enheter? Vad händer då i vårt huvud när vi tittar på sociala medier var 10:e minut eller när vi sitter och ska jobba i ett öppet kontorslandskap?

Hur fungerar det när vi läser och skriver? Det och mycket annat lär vi oss i denna intervjupod under en timma med författaren Tomas Dalström. Intervjuar gör Jerker Pettersson.

Du kan höra den här
Jerker Pettersson, 11 juni 2017

/Dagens Media/
”Fundamentet för all kommunikation: Hjärnan
Låt hjärnan styra.”

”Vi kommunicerar som aldrig förr. Det lanseras ständigt nya innovationer. Men kommunikation utspelas fortfarande mellan människor.

Om kommunikationen inte sker på hjärnans villkor riskerar du att kasta bort både tid och pengar.
8 juni 2017, sid 24-34 (endast i papperstidningen).

/Skolvärlden/
Åtta sätt att undervisa hjärnsmart

Lärare behöver lära sig mer om hur hjärnan fungerar, särskilt i förhållande till digitala hjälpmedel. Det menar författaren och journalisten Tomas Dalström. Läs mer  2017-05-10

/Dagens Nyheter/
Okunniga föräldrar sänker barnens betyg

En god nattsömn är en förutsättning för att barn och ungdomar ska kunna prestera optimalt i skolan. Under sömnen programmeras det de lärt sig under dagen in i långtidsminnet. Sovtiden minskar och det påverkar betygen. Föräldrarna har ansvar för att barnen kommer utvilade till skolan. Läs mer
2017-05-10.

Liten hjärna - med texten "Stör mig inte kompis"./Ny Teknik/
”Undvik digitala fallgropar i skolan”

”Med digitaliseringen av skolan blir det än viktigare att arbeta med hjärnan, inte mot den. Ett av skolans viktigaste områden är att lära eleverna att hantera distraktioner i klassrummet och livet. Utan den förmågan så blir det svårt att ta till sig ny kunskap… Läs mer

Jag har skrivit debattartikeln tillsammans med Åsa Fahlén, ordförande i Lärarnas Riksförbund. Den publiceras i Ny Teknik, i samband med SETT-dagarna, som vill bidra till inspiration, ökad nyfikenhet och kunskap kring hur vi kan utnyttja nya sätt att arbeta mot högre måluppfyllelse i skolans alla nivåer. 2017-05-04

/Aftonbladet Debatt/
Föräldrar har ett ansvar – skärmtid innan läggdags försämrar sömnen

Det finns förädlar som anser att barnens betyg är skolans ansvar. Men när det  inte är skoltid är det föräldrarnas ansvar att se till att barnens hjärnor arbetar och vilar på det sätt de är programmerade för.

För inlärning är en process som pågår dygnet runt. Tänk dig en klump med modellera. Den symboliserar ditt långtidsminne. Någon har sagt att första gången du gör något, är det som att dra ett tunt streck med lillfingernageln i leran. När du upprepar…
Läs mer 2017-04-28

/Entreprenör/
Så återstartar du hjärnan

Det var 2008 som allt förändrades. Då slog hela den digitala revolutionen igenom med full kraft. Och det gick ut över våra hjärnor. Det menar i alla fall Tomas Dalström, som nu arbetar på att rädda denna vår viktigaste muskel.

Boken är dels en genomgång av alla de störmoment vi utsätts för, typ varannan minut och som rubbar hjärnans arbete, dels en beskrivning av motkrafterna.

”Det har aldrig varit så lätt att lyckas.” Intressant”
Entreprenör #2 2017

Tomas Dalström och Alexander Bard på Vasateatern

Affisch föreläsningFöreläsning: Att skriva på hjärnans villkor.  #Story2016. En heldag på Vasateatern, Stockholm.  Arrangör: Företagsuniversitetet.
2016-10-14

 

Biblioteksmässan
Lärarnas Riksförbund

Föreläsningar:  Hjärnkoll: Därför presterar elever som multitaskar sämre. Forskares förklaringar, konkreta råd och tips.

Om vad som händer i hjärnan när du läser, skriver, lär dig och är kreativ. Och varför resultatet blir sämre när du multitaskar eller blir störd. Men också vad du kan göra för att din – eller elevens – hjärna ska fungera bättre.


Tomas Dalström deltar i Sveriges intressantaste språkprojekt

Tomas deltar som konsult med specialistkompetens, i det treåriga projektet ”Begriplig text och information för alla”. Målet är att förbättra tillgången till begriplig och tillgänglig samhällsinformation för alla i Sverige och speciellt dem med olika typer av funktionshinder.

Forskare från flera universitet, konsulter med specialistkompetens och myndigheter kommer att ingå i gruppen, tillsammans med fyra organisationer för personer med funktionsnedsättningar.
2016-06-16

/Skolporten/
Tomas Dalström: Eleverna ska inte ha mobiler på lektionerna

IT – Michael Ländin skriver att det är självklart att ”ungarna ska ha mobiler i skolan”. Forskning visar att han tänker fel. Vi måste givetvis utgå från hur hjärnan fungerar. Mobiler ska enbart användas i skolarbetet – annars ska de parkeras.

Skolporten länkar till DN-artikeln nedan. 2016-02-19. Läs artikeln.

/DN.SE/
Eleverna ska inte ha mobiler på lektionerna

Michael Ländin skriver att det är självklart att ”ungarna ska ha mobiler i skolan”. Forskning visar att han tänker fel. Vi måste givetvis utgå från hur hjärnan fungerar. Mobiler ska enbart användas i skolarbetet – annars ska de parkeras.
DN/Åsikt 2016-02-09. Du kan läsa hela artikeln här

/Resumé/
Du behöver ord som ekar in i hjärteroten

Människan längtar efter berättelser som känns in ihjärteroten. Resten skiter hon i. Orden är förmodligen mer inträngande verktyg än någonsin – förutsatt att de föder bilder hos mottagaren. Som bara en berörande berättelse gör.

Forskning* visar att texter som bara innehåller det väsentligaste, ofta är svårare att minnas. Jäpp, du läste rätt. Där finns nämligen inget för dina minneskrokar att haka i. Långtidsminnet behöver något att hänga upp sig på…

*) ”Bäst i text”, av Tomas Dalström beskriver hur människor läser och vilken typ av texter som har störst möjlighet att nå igenom. Läs mer
Björn Rietz, copywriter, creative director, Rietz Works AB, i Resumé, #43-44, 24 oktober 2015

/Biblioteksbladet/
Därför är tystnaden hjärnans bästa vän

Debatten är intensiv. Ska det vara tyst på biblioteken eller inte? Varför? Och var? Frågan är vilka aktiviter som behöver tysta rum – och vem är det som avgör det? Svaret är vår hjärna, enligt författaren Tomas Dalström som skrivit en bok om hur läsförmågan påverkas av störande miljöer. Det här är hans syn på diskussionen om ”stökiga” bibliotek.
Läs mer Biblioteksbladet nr 6-7_s26-28. Pdf-fil.
nr 6-7, 15 augusti 2015

/Skolfamiljen/
Då funkar hjärnan bäst

Augusti, nr 4, 2015

/Hem och Skola, Finland/
Recension: Att lära sig tar tid

I boken Bäst i text får läsaren mycket att tugga på när det gäller samhällets nymodiga manicker och metoder som berör läsning och skrivning.
För de pedagoger som på något sätt sysslar med skolutveckling, där datorer och läsplattor kommit in som nya hjälpmedel, borde speciellt kapitlet om digital läsning vara grundkunskap innan man rusar vidare. Även föräldrar har behållning av texten.Boken är på alla sätt konkret och informativ. Den inbjuder också till fortsatta diskussioner med alla berörda inom området. Läs mer
nr 1, 2015.

/Studenttidningen Røst, Norge/
Stans opp og reflekter over hvilke type oppmerksomhet du er i.
Se til at du ikke havner i alarmsentralen

Tomas Dalström, foreleser og forfatter av en rekke bøker, jobber med akkurat dette; hvordan ta i bruk hjernen på en effektiv måte.

– Det finnes tre ulike typer av oppmerksomhet: Oksen Ferdinan, Carolina Klüft og Alarmsentralen, forteller Dalström.

Dalström forklarer at en av disse dominerer hvert våkene sekund, og gir helt ulike forutsetninger for å løse problemstillinger.
21 oktober 2014 Läs mer här

Specialpedagogisk tidskrift – recension

”Detta är en annorlunda bok på flera sätt; den läses från två håll, den tar död på en del gamla sanningar… Den kan användas som en handledning till lärare, som ska skriva egna texter till sina elever. Den kan också användas för äldre elever, som själva ska producera texter på nätet. Dessutom kan den vara till nytta för de lärare som ska vidarebefordra råd till äldre elever som ska skriva uppsatser på nätet eller förmedla sig i multimedia.

Kapitlet Digital läsning, om hur man läser på surfplatta, läsplatta och smartphone, är intressant vad gäller läsförståelse.

Författaren har haft en del kontakter med namnkunniga personer inom pedagogik och hjärnforskning.

Skrivboken avslutas med kapitlet ”Knäck skrivkoden – skriv som läsarna läser”; en sammanfattning som innehåller 34 steg till bättre texter.

En annorlunda bok – läs den på ditt eget sätt!”
3-2014.

Content Central
Jag är med på listan över Sveriges 100 mest efterfrågade frilansjournalister, ämnesexperter och bloggare. Listan har sammanställts av Content Central,  Sept 2014.

/Tidningen Läs & Skriv – Dyslexiförbundet FMLS/
”Vill du skriva bättre och snabbare, vill du veta varför människan skriver eller vill du helt enkelt veta allt om hur det går till att läsa?

Tomas Dalströms bok är lätt att läsa och ger uttömmande svar på alla dina frågor om skrivning och
23 september Läs mer.

 /studenttorget.no/
Hemmeligheten bak effektiv memorering

Du vil huske mye mer av pensum hvis du er bevisst på hvordan hjernen din jobber når du leser. Les ekspertens tips for effektiv pugging.
16 september 2014. Läs mer här.

/P4 Sveriges Radio/
Vad är det som avgör vad vi läser och tittar på?
P4 Sörmland. P4 Morgon, 15 september 2014.

/P4 Sveriges Radio/
Så blir du fokuserad efter semestern
P4 Blekinge. P4 Morgon, 1 september 2014

/P4 Sveriges Radio/
Hjärnan gillar att vara i Tjuren Ferdinand-läge
P4 Östergötland. P4 Morgon, 26 augusti 2014. Du kan lyssna här.

/P4 Sveriges Radio/
Därför är det jobbigt för hjärnan att börja arbeta efter semestern
P4 Morgon,
7 augusti 2014.

/Datorn i utbildningen/
Lästips: Bäst i text – Läseboken/Skrivboken, Tomas Dalström 

Tomas Dalström, med lång erfarenhet som journalist och copywriter,har fördjupat sig i skrivandet och läsandet och forskning kring hur vi kommunicerar på hjärnans villkor.

I boken tar han upp olika teorier och ger konkreta råd för alla som skriver och funderar kring skrivande, språk och hjärnan.
#4, juni 2014, sid 27.

/PING/

Aktuella böcker Utvalt av: Anders Regnell, chefredaktör

Bäst i text, Tomas Dalström

Bäst i text är två böcker i en – skrivbok och läsebok. I den här omarbetade nya upplagan av boken får du reda på hur läs- och skrivprocessen går till ur hjärnans perspektiv.

Ett av bokens huvudbudskap är att alla texter som produceras ska utföra ett arbete. Alla texter som används, såväl internt som externt, kommer därför att generera intäkter eller skapa kostnader. Därför är produktion av texter viktigare än någonsin. Boken bygger på internationell och nationell forskning.
#3 2014, 140429, sid 63

/Nettavisen, Norge/
Kunsten å memorere det du leser.
Les ekspertens tips for effektiv pugging.
2014-04-01 Läs mer

/Personal & ledarskap/
Boknytt: Smart  telefon gör oss dumma
# 3 – 26 mars 2014. sid 46-47 Läs mer

/P3 Sveriges Radio/
50 000 tankar varje dag – hur får vi ordning?
Morronpasset den 11 februari 2014.  Du kan lyssna här.

Bibliotekstjänst – recension
”…Dalströms syfte är att öka kunskapen om läs- och skrivprocessen med utgångspunkt i forskning om hjärnan. Fokus när det gäller omarbetning av boken ligger på den elektroniska utvecklingen, med t.ex. surfplattor, e-böcker, smartphones med mera, som skett sedan förra upplagan gavs ut.

Materialet bygger också på det som Dalström talar om på sina seminarier och utbildningar. Boken är initierad och intressant – läsvärd för en bred målgrupp som t.ex. studerande, pedagoger, professionella läsare och skribenter och överhuvudtaget alla som är nyfikna på att förkovra sig inom området.
2014-02-06, BTJ-häfte 6, 2014. Läs hela här

/Aftonbladet/
”En gång i veckan är jag i Karibien”
Trött efter ledigheten?
Bra – då är du utvilad
Läs artikeln r. 2014-01-14

 /Fungerande medier/
Läsvärda böcker om språket. 

Ju mer man tränger in i vad läsning är och hur det fungerar, desto mer övertygad blir man om detta. Varför är det då så? Jo, svaret finns i Tomas Dalströms bok Bäst i text Skrivboken/Läseboken, som handlar om hur det går till.

Under årens lopp har jag läst mycket litteratur om hur detta mysterium fungerar och när jag tyckt mig ha kollen, så visar sig svaret ändå vara en förenkling. Vi har helt enkelt svårt att förklara det för att det är så komplext. Till slut upprepar den ena boken oftast vad den andra sagt. Eller så behandlar det någon mindre del av ämnet. Men det finns undantag…

Det fascinerande med den är att han själv är skribent, att han arbetar med språket och har stor kunskap om hur hjärnan fungerar. Han kopplar alltså hantverket till våra kognitiva förmågor på ett mycket kreativt sätt, så att man får nya infallsvinklar på hur det komplexa läsandet går till.

Tomas Dalström har också kunskap om olika lässvårigheter som han allt som oftast flikar in i resonemanget. Därmed förklarar han skillnaderna i våra förmågor på ett klargörande sätt utifrån språket som ett verktyg vi använder för att göra oss förstådda.”
Torbjörn Lundgren, sakkunnig i Lättlästutredningen 2013 och ordförande i Dyslexifonden. Läs hela texten här

/Passion för business/
Kvinnors texter bedöms som sämre! Av både män och kvinnor
Läs artikeln här. 2013-11-15

Boken uppkopplad eller avkopplad
”Eller som Tomas Dalström skriver i sin underhållande och lärdomsrika bok Bäst i text: ”För dem som skriver och inte vill uppnå flow, finns det två effektiva och receptfria kurer: kontorslandskap och multitasking”.
Micke Darmell, november 2013.

 /Metro/
”Skaffa (h)järnkoll på ditt läsande”
2013-10-28 Även på allastudier.se. Läs artikeln här

/Chef/
”Att skriva är bland det mest kognitivt krävande vi utför”
2013-10-11. Läs artikeln här.

/Meetings International/
Skrivandet växer fram i en explosion av ord
Artikel. No 57/september 2013. Läs artikeln här

/Sveriges kommunikatörer/
Boktips! Bok om att skriva och läsa för att förstå
sverigeskommunikatorer.se. 2013-08-19.

/Dagens Industri/
”Fördomar styr läsningen
Språkexpert: texter skrivna av kvinnor upplevs som rörigare”

2013-07-10.

/Dagens Media/
”Sitter din copy i landskap – då betalar du för mycket”
2013-06-29.

Boken Bäst i text Läseboken/Skrivboken släpps

En ny och omarbetad upplaga börjar säljas.
2013-05-13.